Działalność DKF Zacisze w Piekarach Śląskich w 2019 roku – projekt dofinansowany ze środków POLSKIEGO INSTYTUTU SZTUKI FILMOWEJ.

PRZEWODNIK POLSKO – POLSKI

Wybrane „narodowe” cechy, wzorce, hasła

Inspiracje filmowe na przykładzie polskiej kinematografii XX i XXI wieku

(ok. 1930 – 2019)

WSTĘP WOLNY!

16.10 (śr.)

19:00 ETOS: „PIĘTRO WYŻEJ” (1937) [Polska] – r. L. trystan [84 min.]

Hipolit Pączek (Józef Orwid), właściciel czynszowej kamienicy w Warszawie, spodziewa się wizyty bratanicy Lodzi (Helena Grossówna). Dziwnym zbiegiem okoliczności trafia ona do mieszkającego piętro wyżej Henryka Pączka (Eugeniusz Bodo), młodego i przystojnego spikera radiowego, myśląc, że jest to mieszkanie jej stryja. Henryk, nie wiedząc kogo gości, opowiada dziewczynie o swoim konflikcie z znienawidzonym wrogiem, mieszkającym poniżej Hipolitem Pączkiem. Gdy Lodzia orientuje się w pomyłce, nie wyjawiając kim jest, znika, a zakochany bezgranicznie w ślicznej nieznajomej Henryk rozpoczyna jej gorączkowe poszukiwania…

28.10 (pon.)

18:00 BOHATER: „POTOP: REDIVIVUS” (1974/2014) [Polska] – r. J. Hoffman [185 min.]

Po czterdziestu latach od premiery „Potop” powraca na kinowe ekrany. Skrócone i cyfrowo odnowione arcydzieło Jerzego Hoffmana znów lśni pełnym blaskiem. Młody chorąży Andrzej Kmicic musi zdobyć się na wiele poświęceń – nie tylko w walce z wrogami ojczyzny, ale i w miłości.

30.10 (śr.)

18:00 MIT: „CZŁOWIEK Z MARMURU” (1974) [Polska] – r. A. Wajda [156 min.]

Rok 1976. Na korytarzu gmachu Telewizji Agnieszka – dyplomantka szkoły filmowej – przekonuje „ważnego” redaktora o potrzebie powstania filmu o Mateuszu Birkucie, przed laty przodowniku pracy, którego błyskotliwa kariera skończyła się nagle i niespodziewanie gdzieś około roku 1952. Po pertraktacjach dziewczyna dostaje wreszcie taśmę i niezbędny sprzęt. Rozpoczyna prywatne „śledztwo”, mające ustalić przyczyny sukcesu i upadku Birkuta…

13.11 (śr.)

19:30 PROWINCJA: „WESELE” (2004) [Polska] – r. W. Smarzowski [101 min.]

Wojnar (Marian Dziędziel) jeden z najbogatszych mieszkańców małego miasteczka, urządza córce Kasi (Tamara Arciuch-Szyc) wesele. Kiedy zabawa rozkręca się na całego, nagle zaczyna się wszystko walić. Panna młoda spotyka na weselu swojego byłego chłopaka, którego dalej kocha. Umiera dziadek panny młodej. Wojnar chcąc mieć wszystko pod kontrolą doprowadza do katastrofy…

16.11 (sob.)

19:00 EMOCJE: „7 UCZUĆ” (2018) [Polska] – r. M. Koterski [116 min.]

Radość, złość, smutek, strach, samotność, wstyd i poczucie winy. Adaś Miauczyński powraca do czasów swojego dzieciństwa, kiedy – jak większość z nas – miał spory problem z nazywaniem towarzyszących mu wtedy emocji. Aby poprawić jakość swego dorosłego już życia, postanawia powrócić do tamtego nie do końca – jak się okazuje – beztroskiego okresu, by nauczyć się przeżywania siedmiu podstawowych uczuć. Ta ekstremalnie nieprzewidywalna podróż do przeszłości obfituje w szereg przezabawnych, wręcz komicznych sytuacji, ale niesie za sobą również moc wzruszeń i refleksji.

18.11 (pon.)

18:00 USTRÓJ: „PSY” (1992) [Polska] – r. W. Pasikowski [104 min.]

Dawni funkcjonariusze UB po weryfikacji rozpoczynają pracę w policji. Franz, który w starym systemie robił karierę dzięki małżeństwu z córką ministra, musi się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Skierowany do walki ze zorganizowaną przestępczością odkrywa, że po drugiej stronie barykady stoją dwaj dawni koledzy po fachu. W jednej akcji traci trzech ludzi i postanawia się zemścić, a jego dawny przyjaciel Olo nie daje się wciągnąć do współpracy. Zwolniony z policji, zdążył już znaleźć lepszych pracodawców. W dodatku dziewczyna, którą zaopiekował się Franz, odchodzi, szukając bardziej opłacalnego związku.

27.11 (śr.)

20:00 MAGIA: „HISTORIA KINA W POPIELAWACH” (1998) [Polska] – r. J. J. Kolski [98 min.]

Film, w którym zdarzenia realistyczne mieszają się z baśnią. Opowieść o prototypie kamery filmowej zbudowanym przez wiejskiego kowala w połowie ubiegłego wieku. W sto lat później urządzenie zostaje zniszczone podczas pożaru. Młody chłopak podejmuje się rekonstrukcji i spotyka się ze sprzeciwem własnego ojca.

4.12 (śr.)

18:00 KONFORMIZM: „BARWY OCHRONNE” (1976) [Polska] – r. K. Zanussi [96 min.]

Trwa letni obóz kół językoznawczych. Kruszyński (Piotr Garlicki), młody magister, dopuszcza do konkursu studenckich prac naukowych spóźnioną dysertację niejakiego Raczyka (Eugeniusz Priwieziencew) z Torunia. Zdaje sobie sprawę, że naraża się rektorowi, który znany jest z niechęci do toruńskiego środowiska naukowego. Sytuację Kruszyńskiego pogarsza entuzjastycznie przyjęcie rozprawy Raczyka przez młodzież. Tymczasem jury nagradza inną pracę – myślowo miałką i bez polotu.